Het maken van een Triumph T300 caféracer door Hans de Jong Salland Motoren.


Het is september 2020 wanneer ik een Triumph Sprint 900 koop met als doel deze om te bouwen naar een caféracer waar men ‘U’ tegen gaat zeggen. Dat betekent dat ik uiteraard de lat voor mezelf erg hoog leg. Vervolgens begint het oriënteren van hoe ik de Triumph kwalitatief hoogwaardig kan transformeren naar een caféracer. De zoektocht leidt me al snel naar Engeland, de bakermat en geboorteland van de Triumph. Ik kwam uit bij een oer Engels bedrijf waar Triumph bloed door de aderen stroomt en men zeer vakkundig en met passie de onderdelen pasklaar weet te maken.

Na aankoop van de caféracer kit begint het …… ondanks de zeer uitgebreide beschrijving komt het toch aan op eigen inzichten én twee rechterhanden.

Eerst begint het ontkleden van de Triumph, al het plastic gaat er af en wordt opzij gelegd. Daarna heb ik de kabelboom ontdaan van snoertjes en stekkers die deze caféracer nooit meer nodig zal hebben, alle verbindingen zijn gesoldeerd en goed afgewerkt. De kabelboom en alle andere kabels zijn trouwens zoveel mogelijk onzichtbaar weggewerkt. Nu ik toch bezig ben doe ik gelijk groot onderhoud en worden tevens de balhoofdlagers, banden, remmen en alle vloeistoffen vervangen, ik wil de motor uiteraard fijn en soepel rijdend weer de weg op sturen.

Dan begint het echt …. de slijptol gaat in het subframe en opeens lijkt de Triumph wel heel erg kort geworden. Maar dit wordt teniet gedaan wanneer het nieuwe subframe er op zit …. hij wordt nu al mooi. Daarna tref ik de voorbereiding om de Lucas Headlight te monteren en vervolgens gaan de Clip-on’s er op.

De tellers krijgen ook een nieuw gefreesde behuizing met daar tussen de nieuwe LED’s voor de hoognodige informatie, zeg maar ‘het motormanagement’.

Vervolgens zijn de carburateurs onder handen genomen: ze zijn ultrasoon gereinigd, grotere sproeiers gemonteerd en zijn er prachtige Chroom Cone luchtfilters gemonteerd voor betere ademhaling en K&N carterontluchting.

Dan begint een ander definitieve alles bepalende langslepende keuze …. DE KLEUR !!!! Na grondig onderzoek op het ‘ o zo informatieve internet ’, waarbij heel veel kleuren zijn bekeken én gecombineerd én na door mij gevraagde bemoeienis van klanten is de definitieve kleur bekend:

BRITISH RACING GREEN with Black Chequered Flag.

Zelfs het spuitwerk is van hoogwaardige kwaliteit die je mag verwachten van mijn caféracers. Het spuitwerk is gespoten door een spuiter die alleen maar Ferarri’s en Lambo’s spuit, maar hij vond het zo’n gaaf project dat hij deze Triumph graag onder handen nam.

Intussen is de Triumph klaar voor vertrek en wacht ongeduldig op een nieuwe zorgzame eigenaar óf eigenaresse ….

Mijn dank gaat ook uit naar Jolanda, die mijn getreuzel en zoektochten naar de juiste onderdelen met lede ogen aanzag ….